RUMPT – De derby tussen Rhelico en Beesd verdiende geen winnaar. Die kwam er dan ook niet. Met het punt dat dit opleverde, schieten beide ploegen bijzonder weinig op.

In de strijd tegen degradatie heeft Beesd die punten het hardst nodig. Opnieuw gaf de ploeg echter een 1-0 voorsprong bij rust uit handen. “Hier hebben we geen reet aan”, zei trainer Gert Heijsteeg. “We moeten ons zo langzamerhand steeds meer richten op de nacompetitie. Ondertussen moeten we echter ook oppassen dat we niet nog verder in de problemen komen. Degradatievoetbal is ook puntjes sprokkelen. Buren verliest vandaag, dus in dat licht heeft ons punt dan nog waarde.”

Ferry van de Wal ziet er bij Rhelico steeds meer insluipen dat het seizoen al geslaagd is. “Terwijl we nog goed staan in de derde periode. We verliezen nu in twee weken echter vijf punten, dus dat wordt wel steeds moeilijker. Of we echt bij de bovenste ploegen horen? Als we er niet eindigen, dan ligt dat aan dit soort wedstrijden.”

Twee gezichten
Op een vol sportpark Boutenstein zag het publiek een wedstrijd met twee gezichten. Beesd was in de eerste helft de baas. De ploeg was veel feller en won makkelijk zijn duels tegen een matte thuisploeg. “Wij waren voor rust verre van derby-waardig. Beesd kreeg ook niet veel kansen, maar was een stuk beter dan wij”, zei Van de Wal.

Het eerste Beesdse gevaar kwam van Rens Bronk, die een vrije trap van de zijkant van het veld op de lat schoot. Halverwege opende Hans Kroeze de score na een mooie aanval. Kevin Spronk stuurde Jarno van de Water weg. Die bediende Kroeze met een steekpass. De lange middenvelder stuurde de bal daarna knap naar de verre hoek: 0-1. Veel meer was er voor de doelen niet te beleven. Rhelico kreeg zelfs niet één mogelijkheid. Of het moet het schot van Floris Rademaker zijn geweest dat heel veer naast het doel eindigde.

Discutabel
Na rust waren de rollen omgedraaid. Nu was de thuisploeg nadrukkelijker aanwezig. “Vorige week verspeelden we ook een 1-0 voorsprong bij rust, dus we hadden nog gezegd dat we het niet moesten verprutsen. Vanaf de aftrap gingen we echter achteruit lopen. De 1-1 hing een halfuur in de lucht”, zag Heijsteeg. Die goal viel een kwartier voor tijd. Uit een volgens de Beesd-spelers discutabele corner werkte Sjoerd Dragstra de bal achter doelman Dennis de Vaal.

“Daarna gingen we wel weer iets verder vooruit en kregen we wat kansjes. Maar deze uitslag is terecht”, vond Heijsteeg. “Ik hoopte na die 1-1 door te kunnen drukken, maar de kracht ontbrak”, zei Van de Wal. “Al met al een zwaarbevochten punt.”