Via Regio-voetbal.nl

Beesd en Rhelico hebben elkaar in hun laatste onderlinge derby geen duimbreed toegegeven. Mede door een laat doelpunt van Beesd eindigde de wedstrijd tussen de dolende vierdeklassers zondag in 1-1.

Bescheiden rookbommetjes, fakkels, veel mensen langs de lijn. Afgaand op de ambiance valt het te betreuren dat de regio na zondag een echte derby armer is. Op basis van het voetbal minder. Beesd en Rhelico legden een gezapige pot op de mat. “Strijd was er wel, maar beide ploegen konden niet beter”, analyseerde Beesd-trainer Gert Heysteeg.

Zijn ploeg had de intentie om Rhelico vanaf het begin te overrompelen, maar de tactiek faalde. Rhelico ging beter met de zenuwen om, zonder in de eerste helft echt kansen te creëren. Die kreeg de thuisploeg wel, maar Kevin Spronk verzuimde oog in oog met de keeper de trekker over te halen en Jarno van de Water stuitte vijf meter van de doellijn op de Rumptse keeper Michel Kuipers die met een fabelachtige redding een achterstand voorkwam. Afstandsschoten van Hans Kroezen (over) en Dion van Bremen (op de lat) brachten ook al geen wijziging op het scorebord teweeg.

Kaas van het brood
In de tweede helft had Beesd een licht overwicht, maar kwam Rhelico op voorsprong. De Beesdse uitblinker Kevin Kruissen liet zich de kaas van het brood eten door een Rumptse speler, waarna Rhelico een corner kreeg. Keeper Wesley van de Werken stompte de bal weg en voordat deze de grond raakte volleerde Sjoerd Dragstra de 0-1 in de kruising. Heysteeg had zijn tegen degradatie strijdende ploeg nog zo gewaarschuwd om zuinig te spelen. “Kevin, de beste van het veld overigens, wilde dit voetballend oplossen, maar soms moet je gewoon als een vijfdeklasser spelen en de bal wegperen.”

Heysteegs aanvallende wissels sorteerden in de 82ste minuut effect, al was er weinig sprake van een vooropgezet plan. Een Rhelico-speler schoot de bal tegen het achterhoofd van Arjan van den Bosch: 1-1. In de laatste seconden had Spronk de 2-1 op zijn slof, maar met zijn rechterchocoladebeen produceerde hij niet meer dan een rollertje dat naast hobbelde.

Acute degradatienood
Beesd blijft na de 1-1 in acute degradatienood. Ook Heysteeg had liever gezien dat zijn manschappen hadden gewonnen. “Lichtpuntje is dat we na drie verloren wedstrijden eindelijk weer een punt hebben gepakt, maar hier schieten wij niks mee op”, gaf hij ruiterlijk toe. Om te ontsnappen tegen degradatie naar de vijfde klasse speelt Beesd tegen drie tegenstanders van hogere allure. “Alem, FC Schadewijk en Teisterbanders zijn niet de minste ploegen. Maar we hebben in deze competitie de punten laten liggen tegen mindere ploegen, zoals vandaag tegen Rhelico.”

Rhelico staat na de remise achtste in 4E, met vier punten voorsprong op Beesd.