Na de matige vertoning van een week eerder tegen Alem (0-2 verlies) en een gemakkelijk tussendoortje tegen Vianen voor de EM Regiocup (6-0 winst) moest Beesd vandaag afreizen naar Oss voor de wedstrijd tegen het onbekende FC Schadewijk. Een tegenstander die zich stevig in de subtop heeft genesteld en thuis schier onverslaanbaar leek. De club had namelijk alle thuiswedstrijden gemakkelijk gewonnen en kon een doelsaldo thuis overleggen van 16 doelpunten voor en slechts 1 tegen. Dat statistieken niet alles zeggen bleek echter na 90 minuten voetbal, want de einduitslag was een afgetekende 0-4 overwinning voor Beesd. Ging het dan allemaal zo gemakkelijk deze middag? Zeker niet.

Ondanks de winterse omstandigheden ligt de mat van Schadewijk er prima bij als de gastheren rond de klok van half 3 aftrappen. Schadewijk neemt gelijk het initiatief en zet Beesd in de openingsfase onder druk en heeft veelvuldig balbezit. In het eerste kwartier is het duidelijk dat de gastheren over enkele balvaardige spelers beschikken, met name de buitenspelers laten in het begin zien vlug te zijn en meermaals komen ballen vanaf de zijkant in de 16 van Beesd, maar echt grote kansen blijven uit. Beesd zakt ver terug in deze fase en probeert gevaarlijk te worden door snelle uitvallen. Meerdere keren is er ook zeker ruimte achter de defensie van Schadewijk om de spitsen van Beesd 1 op 1 te zetten met de keeper van de Osse ploeg, maar de eindpass is helaas niet zuiver genoeg, waardoor goede mogelijkheden ook voor Beesd uitblijven. Toch is het Beesd dat de ban breekt na zo'n 25 minuten spelen. Een corner van Hans Kroeze wordt door Lucas de Bruin bij de tweede paal terug in de doelmond gekopt. Arjan van den Bosch kan deze aannemen met zijn rug naar het doel, maar met een fraaie hakbal zet hij zowel de verdediging als de keeper van Schadewijk te kijk en brengt Beesd zo aan de leiding, 0-1. Het spelbeeld verandert niet na deze treffer, maar duidelijk is wel dat Beesd meer grip op de tegenstander heeft. In de openingsfase was de ploeg nog zoekende in verdedigend opzicht, maar naarmate de wedstrijd vordert, staat het tactisch meer dan prima bij Beesd. Schadewijk blijft met een hoge verdedigende lijn spelen en na zo'n 40 minuten straft Beesd dit eindelijk een keer af. Lucas de Bruin zakt vanuit de spits in en gaat de kaats aan met Dyon van Bremen, deze heeft een goede lange bal in huis op Hans Kroeze die diep is gegaan en hij is net iets eerder bij de bal dan de doelman van Schadewijk en omspeelt deze. Vervolgens krult hij de bal met rechts in de verre hoek vanaf rand 16 en vergroot zo vlak voor rust de marge naar 2 in het voordeel van Beesd.

Met de aanvallende intenties van Schadewijk is het voor Beesd duidelijk dat ondanks een mooie voorsprong de ploeg er nog zeker niet is en dat blijkt ook wel in de tweede helft. Was balbezit in de eerste helft al schaars voor Beesd, in de tweede helft is dit nog meer het geval. Schadewijk blijft de doelmond van Beesd bestoken met ballen vanuit de verdediging en de flanken, maar keer op keer zit er wel een Beesds hoofd of been tussen. De verdediging van Beesd laat duidelijk merken dat er vandaag geen cadeautjes weggeven gaan worden, ondanks dat keeper Niels Jonker jarig is. Als Schadewijk al kans ziet om uit te halen op de goal zit de doelman van Beesd er keer op keer goed bij om het gevaar onschadelijk te maken. Eenmaal laat Schadewijk de verdediging van Beesd kansloos, maar tot opluchting van iedereen bij Beesd spat de bal uiteen op de dwarsligger en zo blijft het 0-2. Net als in de eerste helft probeert Beesd gevaarlijk te worden uit de counter en dit leidt tot enkele mogelijkheden, maar lange tijd weet Beesd deze kansen niet te benutten. Een kwartier voor het einde kan Beesd toch weer juichen. Jasper Gremie zet sterk door op links en weet de bal bij Arjan van den Bosch te krijgen, deze kan tussen de verdedigers van Schadewijk de bal nog net met de punt verlengen naar de vrijstaande Jarno van de Water. Eerder liet de aanvaller van Beesd nog een oplegde kans liggen, maar gelukkig benut hij deze keer de grote kans wel, 0-3. Wedstrijd gespeeld al blijft de druk van Schadewijk op de defensie van Beesd aanhouden. Echter is één ding duidelijk vandaag en dat is dat de verdediging alles zal doen om een 'clean sheet' te houden en die overtuiging is terug te zien in de arbeid die de verdediging deze middag op de mat legt. Voor Beesd wordt de middag nog mooier als Kevin Spronk vlak voor tijd ook nog de 0-4 op het scorebord brengt. Een lange bal neemt hij, naar het lijkt, deels mee met de arm, maar gefloten wordt er niet. Hij komt 1 op 1 met de keeper en laat dit buitenkansje niet onbenut. Hij omspeelt de sluitpost en schuift de bal koeltjes in het lege doel, 0-4. Niet lang na deze treffer besluit de scheidsrechter er een einde aan te maken en kan Beesd tevreden huiswaarts keren vanuit Oss.

Een mooie en verdiende overwinning voor Beesd. Een fraaie teamprestatie in een wedstrijd waar alle spelers 100% gegeven hebben en ook het feit dat de ploeg de '0' weet te houden, moet voldoening geven. Te lang stilstaan kan de ploeg niet bij deze winst, want ondanks drie overwinningen uit de laatste vier wedstrijden zijn de verschillen met zowel enkele ploegen boven als onder Beesd miniem. Voor de winterstop zal de ploeg nog eenmaal spelen thuis op Sportpark Molenzicht tegen Teisterbanders. Een ploeg waar Beesd het altijd lastig tegen heeft en die het dit seizoen ook goed doet. Een overwinning afgelopen zondag op Wilhelmina bewijst wel dat het ook deze keer een geduchte tegenstander zal zijn. Beesd zal om een goed resultaat te willen behalen dan ook op 11 december minstens dezelfde inzet op de mat moeten leggen als dat men tegen Schadewijk heeft gedaan. Aftrap 14.00!

Lees ook het wedstrijdverslag van de dikke overwinning van MO15-1 (7-1)!