Beste leden van Voetbal Vereniging Beesd,

In een vereniging doe je dingen samen. Dat is de essentie van het woord ver-enigen. Maar, in heel veel verenigingen zoals de onze wordt juist niet genoeg samengedaan. Er is een gebrek aan vrijwilligers. Of er is een gebrek aan geld (contributie inkomsten) om mensen in te huren.

Dat is bij onze vereniging (nog) niet anders.

Natuurlijk is er een harde kern van fantastische vrijwilligers die heel veel weten te bereiken.

Door hen hebben we de afgelopen jaren een ware metamorfose weten te bereiken als het om uitstraling, professionaliteit en dergelijke gaat.  Met als trots resultaat ook het nieuwe kunstgrasveld en het gerenoveerde hoofdveld. En natuurlijk zorgt een groepje ‘getrouwen’ – soms al jaren – voor een groot deel van de dagelijkse gang van zaken. De bar, de materialen, onderhoud, noem het maar op.

Maar we weten ook allemaal dat dat niet genoeg (meer) is.

Ik overdrijf niet als ik stel dat zoals het nu gaat onze vereniging – net als een groot aantal andere verenigingen in het land - over een paar jaar min of meer ten dode zal zijn opgeschreven. Het bestuur is (net als u) veel te veel gehecht aan de vereniging om het zo ver te laten komen.

Daarom willen we tijdens de komende ledenvergadering (25 september, u komt toch ook?!) graag met u in discussie over de vraag hoe we het tij zullen keren. In grote lijnen zie ik op dit moment drie oplossingsrichtingen:

1. Alle leden nemen vrijwillig meer (vrijwilligers)taken op zich.
  2. We verhogen de contributie zodanig dat we taken tegen betaling kunnen laten uitvoeren.
  3. Alle leden voeren – verplicht – een aantal uren per seizoen bepaalde taken uit.

Optie A is een hele mooie, de mooiste eigenlijk. Maar gelooft u erin?

Optie B is een hele effectieve en simpele.  Maar ik denk dat er veel – begrijpelijke – weerstand tegen zal zijn. Het mooie van onze vereniging vind ik juist dat ons lidmaatschapsgeld de vereniging heel toegankelijk houdt.

Optie C dan? Die blijkt bij sommige sportverenigingen heel effectief te werken.

Senior-leden worden een paar keer per jaar ingeroosterd voor bepaalde taken.

De junior-leden (zeg van 14 tot 19) krijgen ook een aantal uren bij hen passende taken. En voor de pupillen vervullen hun ouders die taken. Allemaal volgens een vast rooster en uiteraard waar mogelijk ‘gepaste’ taken en ook waar mogelijk ter assistentie van de ‘vaste’ vrijwilligers. Heb je als ouder echt geen tijd voor bijvoorbeeld een bar- of ballendienst op zaterdag, omdat je dan ook nog zes andere kinderen naar hun sport moet brengen? Simpel: in overleg kun je iemand anders regelen voor jouw ‘dienst’.

Heb je als junior die week echt geen tijd omdat je nou net wéér veel huiswerk moet doen? Geen probleem, in overleg mag je iemand anders uit jouw team regelen.

Kortom: je bent als lid helemaal verantwoordelijk voor de invulling van jouw taak of dienst. Kom je niet opdagen? Dat is jammer, maar dan staat daar wel een redelijke (dus gepaste) boete op. En misschien mag je ook wel vooraf je diensten ‘afkopen’.

Ik denk dat we met acht uurtjes per lid werkelijk alle werkzaamheden (en mogelijk meer dan dat) al zekergesteld kunnen hebben.

Begrijp me goed, dit is geen bestuursvoorstel, het is een idee hoe we ons probleem zouden kunnen oplossen. Ongetwijfeld zijn er leden die ook (andere) ideeën hebben. Kom dan vooral op 25 september naar de ledenvergadering en vertel ons over jouw idee. Of je ervaringen bij een andere club. Want we moeten – met z’n allen – zorgen dat we dit probleem nu tackelen, anders komt het voortbestaan van onze vereniging op termijn serieus in het geding. En dat zou zonder zijn nu we juist op zo veel punten in de goede richting gaan!

Max Kroeze,