Recent stond hij nog tegenover Cristiano Ronaldo, maar vrijdag 8 september was Danny Makkelie te gast op Sportpark Molenzicht voor een Masterclass. Velen hadden zich ingeschreven want de Masterclass was gratis en voor iedereen toegankelijk.

Jeugdvoorzitter Gerard van Kilsdonk heette Danny welkom en hij hoopte dat zijn bezoek een inspiratie zou zijn voor ervaren scheidsrechters die al wedstrijden floten, maar vooral voor mensen een eerste aanzet zou zijn om eens een keer een wedstrijd te gaan fluiten.

Danny begon de avond met het uitdelen van een gele en een rode kaart aan iedere bezoeker. Aan de hand van wedstrijdfragmenten op een groot scherm werd de aanwezigen gevraagd met welke kleur kaart men de overtreding zou bestraffen. Vaak werd men op het verkeerde been gezet. Vanuit een andere hoek werd een simpele gele kaart plotseling rood en andersom.

Hierdoor werd het balng van assistent- en video scheidsrechters duidelijk.

'Je werkt als een team, samen doe je de klus', gaf Danny aan.

Danny is zelf groot voorstander van doellijntechnologie en de hulp van video scheidsrechters, maar helaas is dit door de hoge kosten nog niet ingevoerd door de KNVB in de Nederlandse competities.

Samen met je team moeilijke wedstrijden waar veel (geld) op het spel staat tot een goed einde brengen, dat geeft hem steeds weer veel genoegen. Een boeiende avond van een scheidsrechter met passie voor het fluiten.

Wil je meer weten over het scheidsrechtersvak of wil je de club helpen door wedstrijden te fluiten neem dan contact op met een van de scheidsrechterscoordinatoren Angela of Corwin van Leeuwen, tel. 06 1393 0393 of email chmvanleeuwen@kpnmail.nl

Want een ding mag je niet vergeten zoals Danny aangaf: 'zonder scheids, geen wedstrijden'.